Welcome to my blog, hope you enjoy reading :)
RSS

Monday, March 28, 2011

zaman dulu2...

nak story pasal zaman kecik-kecik dulu...

dulu masa kecik2... kami sekeluarga hidup susah.. mak tak keja.. abah keja noreh getah.. umah kecik jerk.. elektrik tak de.. pakai lampu minyak tanah dan pelita.. air paip lagi lah tak der.. angkut air dari perigi.. bayang kan.. masa tu saya budak lagi.. angkat air satu baldi..terjengket2 angkut air tu..

pergi sekolah pepagi mandi air perigi.. perigi depan umah jerk.. sejuk jangan cerita ler.. sampai ke tulang.. duduk beratur ngan suar pendek.. abah tolong cedok dan simbah kan air.. pergghhh... rindu betol nak mandi perigi lagi.. skang nie nak cari air perigi pon susah.. kadang2 perigi nya ade tapi air nyer tak de dah.. dah jadi perigi buta..

orang gi sekolah naik keta / moto.. tapi aku ngan abg n akak aku naik basikal tua jerk.. abah aku yang anto g sekolah.. gelap2 lagi dah pegi.. ye lah pas tu abah aku nak g noreh plak.. kadang2 jalan kaki jerk.. jauh.. lalu dalam pokok getah.. gelap..takut nyer jangan cerita ler.. pegi sekolah bawa duit 2o sen / 30 sen.. masa tu nilai dia besau.. boleh beli nasi lemak+air atau pon kuih+air.. skang nie leh dapat ker?..

aku merasa masak pakai dapur kayu dan dapur arang.. paling tak boleh aku lupe ialah.. masak nasi hangit.. cepat2 pergi tanam belakang umah..takut mak marah nyer pasal... budak2 ape tau.. ape yang ade sume nyer nak masak sendiri.. macam teror sangat..

basuh baju plak pakai tangan.. tak de washing machine nie.. yang lemah nyer bila basuh seluar jeans.. dah lah berat.. sampai naik hancur tangan nie.. tangan aku nie dah lah sensitif.. alah ngan sabun.. tapi kami di ajar untuk buat sendiri.. jangan jadi pemalas..

hasil didikan mak n abah.. akhir nya.. aku berjaya melanjutkan pelajaran ke UiTM.. Tak pernah terlintas di hati aku dapat sambung belajar.. selalu tengok tv bila konvo campak2 topi.. macam seronok jerk.. bila dah rasa.. memang betul... masa nak pegi U menangis.. tak nak pegi... bila dah duduk sana tak balik pulak..hehehee.. seronok..

tapi... bila lah aku dapat sambung belajar lagi.. otak pon dah beku nie.. dah lama tak service.. bila dah keja ngan ada anak nie.. tak de semangat nak belajar.. malas jerk rasa nyer.. nak wat cam ne erk??

0 comments:

Post a Comment