Welcome to my blog, hope you enjoy reading :)
RSS

Friday, July 6, 2012

BerBudi Pada taNah

selamat pagi semua...

kejap jerk dah hari jumaat... ari nie aku cite skit pasal kebaikan bila kita berbudi pada tanah... citer nyer cam nie... abah aku nie memang ringan tulang.. halaman rumah kitaorang bersih.. tak kira pagi / t/hari / petang rajin bebenor abah aku menyapu.. cabut rumput.. tak tau duduk diam... 

satu lagi abah aku nie suka menanam pokok buah.. pokok bunga nie abah aku tak minat.. dia kata wat semak jerk.. abah aku tanam pokok nena, pokok pisang, pokok mangga, pokok petai pon ade depan umah...

pokok nenas memang sentiasa berbuah.. kat depan kat belakang... abah aku tak jual.. sape nak abah aku bagi... tapi ade gak yang main ambik jerk buah tu.. tengok2 tak de jerk... susah sangat ker nak bagitau.. kan dah mencuri namanyer tu..

nenas gemuk2.. manis.. yang kecik2 pon ade gak.. pokok nenas nie senang nak jaga... kitaorang dah selalu makan nenas.. kalau nak masak pon tak payah beli pi petik jerk kat belakang umah.. kan dah jimat...

selain tu, pokok mangga kat belakang umah pon ngah lebat berbuah... dah bertahun tanam baru tahun nie menjadi... buah dia besar2 dan panjang2.. sedap giler... tapi sayang buah nie kalau tak sarung dia akan merekah sebab kena panas.. buah dia kalau tinggi2 cam ne nak sarung.. dah ler banyak kerengga... kang tak pasal2 ade yang kena gigit...

lebih kurang macam nie mangga kat umah aku.. ade 3 pokok. tapi satu pokok tu jerk yang buah dia lebat.. tak sabar nak tunggu masak...

skang nie pokok petai pon dah lebat berbuah... abah aku dah jual.. ramai nau yang menempah nyer.. abah aku jual murah jerk.. kalu beli 5 inggit pon dah macam 15 inggit kat kedai... 

korang makan petai.. aku tak makan.. tak suka bau dia. busuk.. tapi ade juga orang yang ambil kesempatan atas kebaikan abah aku... kedekut nak mampus.. dah ler amik banyak2.. bagi sikit jerk.. nak banyak tanam sendiri lah...

pokok pisang pon ade yea... 

pisang tanduk belum masak lagi.. tapi satu pokok jerk yang berbuah...

pisang nangka dah tebang dah.. dah goreng pon.. hihihii

pokok serai, pokok lengkuas dan kunyit pon ade... rajin betul abah aku tanam... orang kata kalau kita berbudi pada tanah ini lah hasilnya.. so sape2 yang ada tanah lapang tu rajin2 lah menanam pokok.. jgn biarkan lalang yang tumbuh meninggi...

0 comments:

Post a Comment