Welcome to my blog, hope you enjoy reading :)
RSS

Thursday, July 19, 2012

PeNgaLaMaN keRja

aku ngah boring la nie.. dok saja2 memang mangantukk.. so meh aku nak share ngan korang pasal pengalaman kerja aku.. banyak yea.. ko ade!

Lepas SPM

Lepas SPM masing2 kalut cari kerja sementara nak tunggu result kuar.. aku pon sama.. dengar jerk ade keja kosong aku terus pergi.. last2 aku dapat kerja kat kilang M-Flex di Bt. Berendam.. Masa tu kilang tu baru buka..tak ramai lagi pekerja.. Keja 12 jam.. Aku kena Bhg. Inspection.. naik rabun mata aku.. masa keja nie memang aku tak campur orang luar.. kuar umah gelap balik umah pon gelap.. kdg2 tu OT giler2.. Ko banyangkan aku masuk keja kol 7 malam - 7 pagi.. pastu sambung kol 3 ptg - 11 mlm. Esok nyer plak masuk kol 7 pagi - 7 mlm.. giler tak giler lah.. tapi gaji memang sedap lah kan.. beriban.. menggigil tangan nak cucuk duit kat ATM.. tak pernah pegang duit banyak.. darah muda semangat kerja tu lain skit..

Lepas kuar result SPM aku pat 3 offer.. tapi aku pilih ke Putri Nursing College under KPJ di PJ.. nak jadi nurse lah konon kan.. sebulan jerk kat situ.. aku angkat kaki.. tak best lah konon nyer.. 

balik kg. kena cari kerja ler.. soh belajar tak nak.. padan dengan muka aku.. hihiii.. keja kilang lagi... kat merlimau.. kilang buat barang2 plastik..  tak lama.. 6 bulan jerk.. pas tu dapat keja kat kilang lain. kat kilang Hypak di Air Keroh.. Kilang nie buat guni beras / gula.. penat ko.. daripada aku gemuk sampai kurus kering dibuatnya.. tak tahan aku begenti lagi.. 

aku keja balik kat kilang lama di M-Flex. Nasib baik diterima.. kat sini pon tak lama.. aku dapat sambung belajar di UiTM.. begenti lagi.. 

Lepas habis belajar di U

abis belajar kat U.. masa nie sibuk wat resume.. potostat segala macam sijil.. banyak jugak yang aku mohon.. tapi tak dipanggil lansung.. menyakitkan hati sungguh.. 

aku keja kat kilang wat roti.. hari2 wat roti.. sampai aku pon dah gebu macam roti.. hihiii.. tak lama.. 2 bulan jerk.. sedara aku g tau ade keja kosong kat Sinar Jernih.. aku g.. pas i/view.. dapat.. jadi data entry.. gaji murah lah.. tapi boleh claim OT.. pas tu naik pangkat skit... jadi kerani HR kat situ.. wat gaji.. pening kepala aku.. lebih2 lagi bila time gaji.. kena serang.. masing2 dok sibuk tanya kenapa dia dapat skit orang tu dpt byk.. penat nak terangkan satu2.. lama gak kat situ..

pas tu baru dapat aku keja PA nie.. sampai la hari nie.. tapi korang ingat senang ker nak dapat keja nie.. masa aku semester akhir aku mohon online kat SPA.. 2 tahun lepas tu baru dia panggil untuk amik exam.. aku exam bulan 7 tahun 2006 di IKWAS.. Lulus exam baru dapat i/view bulan 12 tahun 2006 di SUK Melaka.. Tunggu punya tunggu alhamdulillah aku dapat surat panggilan dari JPA.. Lapor diri 8 April 2007 di JPA.. 

Masa dapat surat tu aku terus contact kawan aku kat putrajaya.. nak tanya pasal umah sewa.. kebetulan rumah yang dia duduk ade kosong.. rezeki aku... segalanyer dipermudahkan..

masa dah keja nie pon aku masih lagi memohon jawatan yang sesuai dengan kelulusan aku.. banyak juga lah aku pi i/view tapi tak berjaya.. yang aku paling geram ialah orang macam aku tak layak untuk mohon jawatan yang beruniform sebab tak cukup tinggi.. sedih siot.. Penjara x dapat.. SPRM pon tak dapat sebab mata plak rabun.. bukan rezeki aku.. 

tapi setelah diberi opsyen.. aku dinaikkan gred.. alhamdulillah.. tak payah lah bersusah payah pergi i/view... walaupun kita mempunyai kelayakkan akademik yang baik tapi belum tentu kita dapat kerja yang setaraf dengan kelayakkan kita.. oleh itu, jangan terlalu memilih mencari kerja.. yang penting kerja tu halal.. dan tidak menganggur.. usaha tangga kejayaan...

0 comments:

Post a Comment